Ik zoek een coach



 

Valkuilen en tips voor een goed acquisitiegesprek

Het voeren van een acquisitiegesprek is gaat de ene zzp'er gemakkelijker af dan de andere. In de praktijk kom ik regelmatig startende ondernemers tegen die "teveel" hun best doen om zichzelf te verkopen. In mijn blog deel ik graag de valkuilen en geef ik je enkele tips. Wil je reageren? doe dat dan via mijn blog.

Valkuil 1: Vertellen hoe goed je bent!

Menig (startende) ondernemer struint netwerkbijeenkomsten af met honderden verse gedrukte visitekaartjes. Op zoek naar “het moment” om een kaartje aan iemand te kunnen geven. Valkuil nummer 1 is vertellen over jezelf en hoe goed je wel niet bent. Ellenlange verhalen over jouw product of jouw dienst, wat anderen verkeerd doen en waar jij allemaal goed in bent. Zit je zelf te wachten op dit soort verkoopverhalen?

Valkuil 2: Jouw potentiële klant niet uit laten praten

Doorgaans is een acquisitiegesprek een spel van vragen, luisteren, vertellen en antwoorden. Ruikend aan mogelijkheden wordt er nog wel eens vergeten om de gesprekspartner uit te laten praten. Niet onbegrijpelijk, je wilt immers graag die opdracht scoren. Echter wat is er vervelender om afgebroken te worden en weer te moeten luisteren naar de kracht van de ander.

Valkuil 3: Met een slechte adem een punt proberen te scoren

Netwerkbijeenkomsten kenmerken zich door veel door elkaar heen pratende ondernemers. Vaak een reden om dicht bij elkaar te moeten staan om verstaanbaar te worden. Menig ondernemer vergeet daarbij dat een frisse adem op dat moment vereiste nummer 1 is.

Vergeet dus nooit om een potje tiktak mee te nemen ;)

Gebruik de tips!

Tip 1: Breek het ijs met een praatje pot

Met humor of een persoonlijke vraag openen tijdens een gesprek geeft een motor voor de rest van het gesprek. Oprechte interesse tonen, openstaan voor een wedervraag, praten over ditjes en datjes. Vertel wat meer over jezelf, durf je kwetsbaar op te stellen. Ontspannen starten met een gesprek zorgt voor een hogere gunfactor.

Tip 2: Vraag naar de wensen van een klant

Waar ben je naar op zoek, wat is voor jou een reden om dit product af te nemen, waarom ben je niet tevreden over de huidige dienstverlening van de huidige ? Klinkt als een open deur, maar stel vragen om achter de wensen van jouw potentiële klant te komen. Anticipeer op de behoefte van de vrager en kom met een passende oplossing.

Tip 3: Creëer een gunfactor

Ik durf te beweren dat 95% van de opdrachten uiteindelijk tot stand komen door gunning. Gunning om wie je bent maar ook op basis van een mix van uw kennis, kunde en tarief. Creëer een situatie waarbij jij de opdracht wordt gegund. Vertellen over jouw mega successen kan averechts werken in een verkoopproces. Aangeven waarom jij de opdracht heel graag zou willen doen met de juiste mix van persoonlijke en zakelijke motiverende redenen creëren een gunfactor.

Terug naar overzicht

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.


 
zzpcoaches.nl is een initiatief van startersplatform ikwordzzper.nl

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. akkoord